شرکت اروم نانو نیرو > مقالات ما > دسته‌بندی نشده > ویتامین F و رابطه آن با سلامتی پوست

ویتامین F و رابطه آن با سلامتی پوست

توسط esmaeil.najafi.h

ويتامين F چيست؟


ويتامين F يک اسيد چرب ضروري است که باعث تشکيل لايه هايي در پوست مي شود که از سلولهاي پوستي محافظت و از خشکي و خرابي پوست جلوگيري مي کند. همچنين باعث انتقال ساير ويتامينها در پوست مي شود.

اسیدهای چرب ضروری، که گاه “ویتامین اف” هم نامیده می‌شود، به دسته‌ای از اسیدهای چرب گفته می‌شود که مصرف آن‌ها برای سلامتی انسان و دیگر حیوانات ضرروی است، چرا که بدن توانایی ساخت آن‌ها از دیگر مواد غذایی را ندارد. اسیدهای چرب ضروری تا هنگامی که تعادل چربی در بدن در ازای هر دو چربی اشابع نشده مقابل یک چربی اشباع شده‌است ٬به سوخت و ساز چربی‌ها کمک می‌کند و به همین خاطر باعث کاهش وزن می‌گردد.

اسیدهای چرب ضروری که گاهی به نام ویتامین «F» خوانده می‌شوند. گفته می‌شود اسیدهای چرب در تخفیف درد آرتریت مؤثر است. ریزش مو و اگزما، صدمات کلیوی، قلبی و کبدی از عوارض کمبود ویتامین «F» است. مصرف اسیدهای چرب برای کسانی که برنامه غذایی کم‌چرب دارند نیز توصیه می‌شود.

   ويتامين F حلال در چربي است كه از اسيدهاي چربي اشباع نشده و از طريق موادغذايي به دست مي‎آيد.

–    ويتامين F از جمع شدن رسوبات كلسترول در سرخرگ جلوگيري مي‎كند.

–    براي سلامتي پوست و مو لازم است.

–    بدن را در برابر اثرات اشعه X تاحدودي محافظت مي‎كند.

–    كلسيم را به سلول‎هاي بدن مي‎رساند.

–    جهت كم شدن وزن بدن با سوزاندن چربي‎هاي اشباع شده كمك مي‎كند.

–    كمبود اين ويتامين باعث اگزما و جوش صورت مي‎شود.

–    كمبود ويتامين F باعث ريختن مو مي‎گردد.

–    خشكي و پوسته پوسته شدن پوست يكي از دلايل آن كمبود ويتامين ‎F است.

– در اين مواد غذايي ويتامين F موجود است: جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، سويا، بادام، آواكادو، بادام زميني، پسته، فندق، ، روغن زيتون، ذرت و پنبه دانه. روغن‌های گیاهی به خصوص دانه کتان ٬ ٬گلرنگ ٬ سویا ٬ گردو و و روغن‌های ماهی ٬ روغن نباتی  ، کوهان شتر ٬ ذرت ٬ تخم مرغ ٬ جگر و مغز نیز حاوی مقادیری از این ویتامین می‌باشند.همچنین روغن‌های اشباع شده ،حرارت و اکسیژن از موارد از بین برندهٔ اسیدهای چرب ضروری می‌باشند.

اسیدهای چرب ضروری از رسوب و انباشته شدن کلسترول در جدار رگها جلوگیری می‌کند.در لطافت پوست و مو مفید است.در برابر آثار زیان بخش اشعه ایکس تا حدودی بدن را محافظت می‌کند.با بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند و برای کاهش وزن و سوختن چربی‌ها موثر است.

همچنین اسیدهای چرب ضروری برای رشد کودکان مفید است و برای رشد ناخنها نیز موثر است همچنین ار ریزش مو جلوگیری می‌کند، زخم‌ها را مداوا می‌کند٬ رشکا که نوعی بیماری پوستی است را معالجه می‌کند، در درمان اگزما و سودا مفید است و اگر از خارج استفاده شود پوست را سالم و شفاف نگه می‌دارد.

کمبود


کمبود اسیدهای چرب ضروری در بدن باعث بروز ضایعات کلیوی و اختلال شدید در رشد را باعث می‌گردد و در زن‌های باردار موجب سقط جنین می‌شود.همچنین کمبود این ویتامین باعث خشکی پوست، ریزش موها ٬کاهش مقاومت بدن در برابر امواج رادیویی ٬خشک شدن دهان و چشمها و حتی در مواردی بروز سرطان می‌شود.

بر گرفته از (سایت دکتر سالم )

 آشنایی با ویتامین F


حکیم مهر –  اسیدهای چرب ضروری که گاهی به نام ویتامین «F» خوانده می‌شوند از دو نوع اسیدچرب، لینئولیگ اسید (LA) و آلفا لینئولیک اسید (LNA) تشکیل شده‌اند. دو دسته‌بندی مقدماتی از EFAها (یا همان اسیدهای چرب ضروری) امگا3 و امگا6 است که حاوی لینئولیک اسید و گاما لینئولیک اسید است.
بدن انسان قدرت ساخت اسیدهای چرب ضروری را ندارد در حالی که ویتامین «F» برای رشد طبیعی بدن، تعادل رفتاری، سلامت غشای سلولی، تعادل هورمونی و عملکرد مناسب سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر این، این ویتامین برای ترکیب بافت چربی‌ها ضروری بوده و در تنظیم سطح کلسترول نقش مهمی برعهده دارد. این ویتامین همچنین باعث جوانی پوست شده و موها را سلامت و درخشان می‌کند. در تولید هورمون آدرنال نقش مهمی داشته و رشد باکتری‌های مفید روده را تحریک می‌کند.
گفته می‌شود اسیدهای چرب در تخفیف درد آرتریت مؤثر است. علاوه بر این‌که در انتقال تکانه‌های عصبی نیز مؤثر بوده و کمبود آن باعث ناتوانی در یادگیری و مشکلاتی در بازآوری اطلاعات می‌شود.

‌ کمبود ویتامین «F»

ریزش مو و اگزما، صدمات کلیوی، قلبی و کبدی از عوارض کمبود ویتامین «F» است. اختلالات رفتاری، کاهش کارآمدی سیستم ایمنی، کند شدن روند درمان و افزایش احتمال بروز عفونت نیز از عوارض دیگر کمبود این ویتامین به‌شمار می‌رود.
علاوه بر این با کمبود اسیدهای چرب غدد اشکی بطور مطلوب عمل نکرده و ممکن است خشک شوند. فشار خون و سطح کلسترول بالا رفته و احتمال تشکیل لخته خون نیز بیشتر می‌شود.
‌ میزان مورد نیاز برای جلوگیری از کمبود ویتامین «F» توصیه می‌شود تا روزانه بین یک تا دو درصد از کل کالری دریافتی از طریق مصرف اسیدهای چرب ضروری باشد. این در حالی است که مکمل‌ها بین 10 تا 20 درصد از میزان لازم را به بدن می‌رسانند. البته باید توجه داشت در مصارف دارویی، این میزان بطور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

‌ مسمومیت ناشی از ویتامین «F»

اگرچه به نظر می‌رسد مسمومیت ناشی از ویتامین «F» جدی نیست اما باید در رابطه با میزان مصرف این ویتامین با پزشک متخصص مشورت کرد.
بهترین روش دریافت این ویتامین مصرف اسیدهای چرب همراه با ویتامین «B3»، «B6»، «C» و «E» است. علاوه بر این‌که مصرف این ویتامین باید با دریافت روی، منیزیم و سلنیوم به مقدار کافی همراه باشد.
مصرف این ویتامین برای افراد دارای اضافه وزن، خشکی چشم، پوست خشک، شوره سر و ناخن شکننده ضروری است.
علاوه بر این افرادی که پوست بدنشان به‌راحتی کبود شده و یا بطور مرتب دچار عفونت می‌شوند باید میزان مصرف این ویتامین را افزایش دهند. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب برای کسانی که برنامه غذایی کم‌چرب دارند نیز توصیه می‌شود. این ویتامین نسبت به گرما و هوا حساس است و گرم‌کردن آن باعث شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد می‌شود.

 منبع ویتامین F :

 اسیدهای چرب در روغن دانه انگور، روغن تخم‌کتان، روغن غلات، مغزها و دانه‌ها مانند دانه سویا، گردو، کنجد و دانه آفتابگردان وجود دارد.
علاوه بر این آووکادو، گوشت و ماهی‌هایی مانند سالمون، خال مخالی و تن نیز حاوی ویتامین «F» هستند.
اسید چرب ضروری امگا 6 در مغزهای خام، دانه‌ها، بنشن‌ها، روغن دانه انگور و روغن تخم کتان وجود دارد. اسید چرب ضروری امگا3 نیز در ماهی، روغن کانولا و روغن گردو یافت می‌شود.

برگرفته (از سایت حکیم مهر)

لازم به ذکر میباشد اسید های چرب ضروری امگا 3، 6، 9 یا همان ویتامین F در روغن شتر مرغ به وفور موجود می باشد .
جهت اطلاع بیشتر به مقاله ” روغن شترمرغ ” در همین سایت مراجعه فرمایید.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیتم به سبد خرید اضافه شد